Advertising

الـمــشـكـلـة أن نـــور الـغـرفــة مطفي و مـع ذلـك الـغـرفــة منورة





شفت نور غريب !!

المشكلة أن نور الغرفة مطفي ومع ذلك الغرفة منورة

شفت الساعة لاقيتها 3 ونص الفجر

طيب .. النور ده كله منين ؟؟؟
-----
تفاجأت لما شفت إيدي نصها في الحيطة

طلعتها بسرعة وانا خايف جلست اشوفها

دخلتها مره ثانيه في الحيطة لاقيتها .. بتدخل !!!!!!!!

---

سمعت صوت ضحك

جلست التفت لقيت اخويا نايم !!!

 
قمت من السرير وانا خايف رحت اصحيه
بس ما ردش علىَ

رحت لغرفة أمي وأبويا

أحاول أصحي أبويا

عايز حد يرد عليَ لكن ماحدش بيرد

رحت لأمي أحاول اصحيها فجأة قامت من النوم !!!!!

---

هي قامت من النوم بس ماكلمتنيش

كانت تسمي ' بسم الله الرحمن الرحيم ' وتكررها ..

صحت ابويا من النوم وقالت له قوم قوم

عايزة اروح اطمن على الأولاد..

أبويا جاوبها باستغراب ' مش وقته خليني انام والصباح رباح '

لكن باصرارها قام من النوم مستغرب وراحو سوا

---

جلست أصرخ أمي أبويااااا

بس محدش بيرد !!!

مسكت ثيابها عايزها تسمعني

بس ماحستش بيا !!!

مشيت وراها لحد ما وصلت غرفة النوم
بتاعتي

دخلو غرفة النوم وشغلو اللمبات

ماكانتش تفرق معايا لأن الدنيا منوره أصلا

بس تفاجأت لما شفت شيء غرييييييب

---

شفت جسمي !!!

أيوه .... جسمي أنا

جلست أطالع في نفسي لقيتني بقيت اتنين

قلت في نفسي مين ده ؟ وإزاي ده يشبهني !!!

جلست أضرب في نفسي عايز أصحى من هذا الحلم الكئيييب

لكن ما صحيييتش

---

أبويا قال لأمي : ' يالله بينا .. شفتي أهُم نايمين؟ خلينا نمشي '

لكن أمي ما هديتش و راحت عند اللي كان نايم مكاني

وقالت: محمد قووم محمد قووم رد عليَ

لكن ما ردش !!!

أمي حاولت أكثر من مرة وفجأة بدأت دموع أبويا تتساقط

أبويا القوي الذي لم أرى في حياتي دموعه رأيتها اليوم

بدأ الصراخ يعلو المكان .. صحى أخويا من النوم وقال : ' ايه اللي حصل '

أمي قالت له وهي تصرخ ' أخووك ماات .. محمد ماات ' وهي تبكي بحرقة

---

ازداد الصراخ

رحت لأمي قلتلها لا تبكي أنا هنا شوفيني!!

مافيش حد بيرد عليَ ليييه ؟؟!!!!!

جلست أصرخ أنا موجووود شوفووو

بس مافيش حد بيرد

جلست أصرخ يااااارب يااااااارب يخلص الحلم اللي انا فييه

---

سمعت صوت يأتي من بعيد وكان يعلو شيء فشيء

حتى سمعت قوله تعالى :

{لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ }

فجأة فيه اتنين مسكوني بس هما مش من البشر

خفت !!

جلست أصرخ أتركووني أتركووني

أنتو مييين ؟؟ وعايزين ايه مني ؟؟

قالو : ' أحنا حراسك لحد القبر '

----

قلت أنا مامتش أنا لسة حي

لييه تودوني القبر أتركووني !!

أنا أحس و أتكلم و أشوف لسة ما متش

فردو عليَ بابتسامه وقالو :

قالو ' عجيب أمركم يابشر تظنون أن الموت نهاية الحياة ولا تدرون أن ماكنتم تعيشون فيه هو حلم قصير ينتهي عندما تموتون '

مازالو يسحبون فيا لحد القبر

واحنا بالطريق شفت ناس بتبكي وناس بتضحك و ناس بتصرخ

وكل واحد معاه اثنين زيي

سألتهم ليييه بيعملو كده ؟؟

قالو ' الناس دول عارفين مصيرهم ، منهم من كان على ضلال '

قاطعتهم وانا خائف ' يعني بيروحو النار !!!! '

قالو ' نـعـم '

وأكملو حديثهم ' واللي يضحك ده رايح الجنة '

رديت بسرعة ' وأنا رايح فيين ؟؟؟؟؟ '

قالو ' أنت كنت شويه بتمشي صح و شويه بتمشي غلط

شويه تتوب وترجع اليوم الثاني تعصي وماكنت واضح مع نفسك

وهتفضل كده تايه '

قاطعتهم و أنا خائف ' يعني اييييييييه يعني أنا هرووح النااااار ؟؟؟؟'

ردو عليَ ' رحمة الله واسعة و الرحلة طويلة '

---

وبعد رحلة طويلة ومرعبة ومخيفة معاهم

التفت وأنا خايف شفت أهلي أبويا عمي إخواني أقاربي كلهم

كانو حاملييني بصندوق رحت لهم جري قلتلهم ' ادعو لي '

لكن مافيش حد رد عليَ ، منهم من كان يبكي ومنهم من كان حزين

رحت لأخويا قلت له انتبه من الدنيا وفتنها لا تغريييك

كنت أتمنى لو أنه يسمعني

شدوني الملكيين لقبري ونوموني فوق الجسد بتاعي

شفت ابويا وهو بيرمي التراب فوقي

شفت اخواني وهما بيرمو التراب

شفت الناس كلها ترمي التراب فوقي

----

تمنيت لو اني مكانهم في الدنيا


كنت تبت

كنت صليت الفجر امبارح

كنت دعييت ربي كل يوم

كنت جددت توبتي كل يوم

كنت بطلت معاصي



جلست اصرخ ' يااانااااس انتبهوا لا تغركم الدنيا '

تمنييت لو حد يسمعني



فهل سمعتني أنت ؟ ؟ ؟


انت لسه فى الدنيا

ولسه عندك فرصة

الحق نفسك قبل ما تندم في وقت ما ينفعش فيه الندم و من الآن توب إلى الله
---- 
اضغط لايك و مشاركة لتصل الرسالة للجميع ليتعظ غيرك




ليست هناك تعليقات :

زواج دوت قمر. صور المظاهر بواسطة fpm. يتم التشغيل بواسطة Blogger.